Met Internet of Things kun je je organisatie slimmer maken en de productiviteit van je medewerkers verbeteren. Met robotica kun je een betere klantervaring aan de balie bieden en klanten weg wijzen binnen je organisatie. Met Artificial Intelligence (AI) kun je de dialoog met je klant slimmer maken, zodat je ze sneller en beter kunt helpen met informatie die er voor hun toe doet. Digitale trends kunnen de wereld stuk voor stuk beter maken.
Digitale technologieën kunnen ingezet worden om het leven van je klant of in ieder geval de dienstverlening naar je klant te verbeteren. Met een digitale technologie voeg je meer waarde toe of haal je een beter resultaat. Het inzetten van digitale technologies is niet zo gemakkelijk. Het brengt obstakels, problemen, incidenten en ethische vraagstukken met zich mee. Deze uitdagingen worden veroorzaakt doordat er iets zal veranderen voor je bedrijf. Je zult nieuwe middelen nodig hebben, nieuwe partnerschappen aan moeten gaan, nieuwe activiteiten moeten ondernemen of klanten moeten geruststellen. Dit betekent niet dat het de moeite niet waard is. Zeker niet, maar het is goed om je hiervan bewust te zijn. Kortom, een digitale technologie heeft impact. Op je activiteiten, middelen, klanten, partners, kosten, producten en diensten, opbrengsten, kanalen en processen.
De ene organisatie is beter bestand tegen deze impact dan anderen. Dit is te wijten aan het vermogen van de organisatie om met de digitale technologie en de bijbehorende verandering om te gaan. Het vermogen om met een verandering om te gaan, en specifiek een digitale innovatie, noemen we de digitale capabilities van een organisatie. Hierbij gaat het erom wat je kunt als organisatie. In het onderzoeksprogramma Digital We hebben we onderzocht welke digitale capabilities van belang zijn voor digitale trends. Literatuur is geraadpleegd en onze bevindingen zijn getoetst bij onder andere Achmea, T-Mobile, Wehkamp, VGZ, RWS, SNS, Flora Holland en gemeenten. Het resultaat is de volgende vijf digitale capabilities: